keskiviikko 15. helmikuuta 2012

Ruokaa ja ennakkoluuloja

Olin tänään Turku Touringin matkailuparlamentissa, jossa keskusteltiin ruuasta ja matkailumarkkinoinnista. Ruoka ja ruokailuhan on yksi tärkeä osa matkailua, matkallakin on syötävä tai ruoka saattaa olla jopa koko matkan tarkoitus. Euroopassa hyvän ruuan perässä ollaan usein valmiita matkustamaan pitkiäkin matkoja, itse olen myös ajoittain valinnut matkakohteeni jonkun tietyn ravintolan takia. Miten saada suomalaiset löytämään hyvät ravintolat omalta lähiseudultaan, keskutakorttelien ulkopuoleltakin?

Toinen asia jota pohdittiin, on verkostoitumisen ja yhteistyön merkitys. Alalla on valtava määrä erilaisia toimijoita ja hankkeita, jotka eivät kuitenkaan tee juurikaan yhteistyötä. Samoja asioita tehdää nuseassa oaikassa pienin resurssein. Voisiko kaupunki toimia jonkinlaisena sateenvarjona, uskottavana ulkopuolisena toimijana, joka koittaisi koota eri hankkeet ja toimijat yhteen?

Ja vielä, miten saada paikalliset pienet tuottajat löytämään oikeat markkinapaikat ja tekemään loistavista tuotteistaan menestystarinoita? Omassa visiossani Kauppahalli voisi tulevaisuudessa olla eräänlainen lähiruokatori ja pienten kahviloiden ja ravintoloiden erikoispaikka. Siinä on jo nyt hyvä alku mutta ehkä pientä terävöittämistä ja markkoinoimista siihen kaivattaisiin.

Mitä mieltä olet?

1 kommentti:

T Pikala kirjoitti...

Aika kevyt idea on tehdä kauppahallista lähiruokatori jota se taitaa olla jo muutenkin?

Tässä muutamia ajatuksia kopioitavaksi Lontoon suunnalta:

- Taste of London tyylinen tapahtuma toimisi hyvin jokirannassa kesällä missä ravintolat voivat myydä pieniä annoksia parhaimpia ruokiaan edulliseen hintaan. Hinnoittelu voi kattaa kulut mutta se pitäisi nähdä markkinointina joka tuo jatkossa ihmiset asiakkaaksi ravintoloihin.

- Borough Market on ruokafanien suosikkikohde. Kauppahallin viereinen parkkipaikka ja/tai se kävelykatu toisella puolella olisi luonnollinen tila lisätä myyntimahdollisuuksia esim. kesän viikonloppuina samaan tyyliin. Myyntipaikan hinta pitäisi olla edullinen jotta pientuottajalla ei ole riskiä tulla sinne kokeilemaan siipiään mutta jokaisen kauppiaan pitää tuoda kokonaisuuteen lisää jotain. Eli ei yhtään kojua myymään muumikamaa tai villasukkia jos halutaan korostaa ruuan roolia.